1.9. Representativiteit en etiquette

    Jellie Mulder

    

De opleiding Specialisme Ouderengeneeskunde is de eerste medische vervolgopleiding die een workshop Representativiteit & Etiquette heeft opgenomen in de basismodule van de opleiding. Bij het organiseren van deze workshop valt mij op dat het specialisme ouderengeneeskunde, een zeer bewuste en begrijpelijk keuze is van aios. Allen spreken zeer passievol over hun toekomstige professie. Over de specifieke vakkennis, de inhoud van deze artsen twijfel ik allerminst maar hoe fijn is het als je nog zeer specifiek een bijdrage mag leveren aan de zichtbaarheid en omgangsvormen oftewel Representativiteit & Etiquette waarmee zij succesvoller kunnen worden in de praktijk. Hoe kun je je als specialist ouderengeneeskunde het beste kleden om je zichtbaarder te maken, waarbij de cliënt geen ruis ervaart maar juist het vertrouwen en de kwaliteit wordt versterkt? En wat zijn essentiële etiquetteregels in omgang met ouderen? Wat voor gevoel geeft het een cliënt wanneer je hem of haar tutoyeert, wanneer doe je het wel en wanneer hoor je het juist niet te doen? Etiquette gaat in de kern om het faciliteren van het onderling contact. Zij maakt de weg vrij voor een effectieve inhoudelijke uitwisseling van kennis, gevoelens en belangen. Een hoger genoten opleiding biedt geen garantie voor goede sociale vaardigheden, terwijl de omgeving die juist wel verwacht. Uit onderzoek is gebleken dat het succes van een arts voor het overgrote deel wordt behaald uit communicatieve vaardigheden, respect en het vertrouwen. Nelleke Mulder Imago Groep, ook wel het bureau voor de eerste indruk genaamd, heeft op verzoek van het LUMC deze workshop verzorgd voor de eerste jaars studenten met zeer lovende reacties: ‘Een essentieel onderdeel in het lesprogramma Ouderengeneeskunde, nooit zo bewust geweest wat non-verbale communicatie doet’, ‘Het persoonlijke kledingstijl advies geeft me veel meer duidelijkheid in wat niet passend is of juist bijdraagt in mijn uitstraling en vertrouwen naar een cliënt’, ‘Ouderen, onze cliënten hechten vaak onbewust veel waarde aan etiquetteregels, ik ben nu veel zekerder en weet door deze regels te kennen veel makkelijker met hen te communiceren (verbaal en nonverbaal)’. Om als imago coach deze feedback terug te mogen krijgen maakt me oprecht trots en daarmee wil je het liefst iedereen een stuk verder helpen in zijn of haar succes! 16 Naast workshops, presentaties en trainingen in groepsverband geven wij bij Nelleke Mulder Imago Groep ook particulier kleur- & stijladvies en o.a. trainingen in etiquette en omgangsvormen (www.nellekemulder.nl).