1.1
Leidse ontwikkelingen vanuit SOON
Michelle Kromhout, adjunct-hoofd opleiding
Het opleidingsinstituut ouderengeneeskunde LUMC werkt samen met de andere twee opleidingsinstituten binnen het Samenwerkingsverband Opleidingen tot specialist Ouderengeneeskunde Nederland (SOON). SOON streeft naar een nog hogere kwaliteit van de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde en ontplooit diverse projecten en programma’s om dit doel te bereiken. Stafleden, AIOS en opleiders verbonden aan het opleidingsinstituut LUMC zetten zich ieder jaar in voor deze kwaliteitsverbetering.
In 2014 is een nieuw landelijke opleidingsplan ontwikkeld door het project modernisering opleidingen ouderengeneeskunde (PMO2) en deze is in 2015 vastgesteld. Per 1 mei 2016 zal dit landelijke opleidingsplan gaan gelden. Nieuw in dit landelijke opleidingsplan zijn o.a.:
- het gebruik van kenmerkende beroepssituaties (kbs) en beroepsactiviteiten
- de onderverdeling in een basis- en verdiepingsfase met modulair onderwijs
- variabel aantal dagen cursorisch onderwijs
- verplichte consultaties in de eerste lijn
- opleidingsperiode geriatrische revalidatie zorg (GRZ)
Deze veranderingen vragen aanpassingen van de bestaande opleiding en het cursorisch onderwijs. Er zijn daar zowel lokale als landelijke projectgroepen gestart om de implementatie te realiseren, onder de naam iPMO2. Landelijk wordt dit project geleid door Corinne de Ruiter, in Leiden is Beatrijs de Leede aangetrokken om de gewenste aanpassingen te realiseren. Zowel landelijk als lokaal zijn verschillende stafleden vanuit Leiden betrokken bij iPMO2:
- landelijk: Michelle Kromhout (projectgroep iPMO2), Saskia van Eck (voorzitter werkgroep leeromgevingen) en Jeroen Janssens (lid werkgroep toetsen en beoordelen)
- lokaal: gestart is met een projectgroep bestaande uit de projectleider, Marcel Knop, Welmoed Liefrinck en Michelle Kromhout. In 2016 zal dit uitgebreid worden met verschillende werkgroepen voor verdere inhoudelijke ontwikkeling.
Landelijk zijn er gezamenlijke kaders geformuleerd voor de basisfase. Dit betekent dat iedere AIOS, waar deze de basisfase ook heeft gedaan, aan het einde dezelfde kennis heeft. Ieder instituut is momenteel bezig met het inrichten van de basisfase zodat deze per 1 september 2016 aansluit bij de landelijk afgesproken kaders. Daarnaast zal in 2016 ook gestart worden met het vormgeven van de verdiepingsfase en de andere veranderingen. Ook de komende jaren zal iPMO2 een grote rol binnen de opleidingen spelen.